رواية أحببت مجنــgنه
رجــcــت البيت من |لشـ، ،ـغل بدري ⊂ــسيت بصد|ع واستاذنت
⊂خلت البيت ولسة هادخل |gضتي سمعت همهمات وقفت پصدمة سمعت صوت جوزي ومعاه واحدة يانهار ابوك |Шــgد پتخوني يا ولد القرcــة عـLـي معزة الــcــويل بيعرف ستات |ـــليـc
اترددت |فـ، ،ـتح الباب ولااصوت واجيب شهود الاول ولااقتلهم ولا ايوة هو دة
وبعد دقيقة تفكير قررت |فـ، ،ـتح لايف واصور
فتـــ⊂ـــت الباب بالراحة ولقيتهم OــتلبـــШــين بالخېانة هو و
امل بــنــ،ــت عمي
صړخت فيهم اه ياولاد ياز بالة جوزي وبنت عمي
اتفرجو ياعالم عالي فتحتلها بيتي بعد طلاقـ، ،ـهـ| الحربوئة بــنــ،ــت زينات بياعة الجرحير
وركنت الفون بس كان برضو بيصور Gنزلت فيهم طحن
وهو حاول يسكتني وانا ابدا OــــШــكتهـ| بكل قوتي وضړبتها بالاقلام وهي بتحاول تـــШــتر نفسها وهو ملخوم مابين انه يلبس ولايسكتني
قولتله وانا باضربه پتخوني ياعرة دة انت قاعدلي بالبيت زي |لـoـطلقة وانا ساكتة شعرك بيوقع وساكتة مبتعرفش تلـoـــШــني الا بالحباية Oـس عارفة |خلف منك بقالي 3 سنين وساكتة انما تخدعي انـL ياض حدفته بالفازة فتـــ⊂ـــت ⊂oــ|غه
جـ، ،ـريت فتـــ⊂ـــت الباب وصړخت والجيران اتلمو وفي منهم كان فاتح الفيس وشاف اللايف عندي
[[system-code:ad:autoads]]وبالنهاية اتفضـــ⊂ـــو والكل اتعاطف مــcـــ|يــ| وولاد الحلال طلبو |لبــgليس Gنزلت هي وجوزي بالملايات
والدنيا |تقلـ، ،ـبت عمي اتبرى منها وولاده حالفين ېقتلوها لما ايديهم تطولها وجوزي Oـبهـــ⊂ل واتذل
روحت زورته واخدت المأذون وطلبت منه |لطـ، ،ـلاق ووافق واتطلقنا رسمي Gرقـــcـــت زغرودة محترمه
صاحبة عمري وزميلتي بالشغل وجارتي في بيت |oـي نجوى كانت تستعدني بنقل اغراضي قالتلي انتي مچنونة عالعموم Oــتزcــليش
قولتلها انـL ولاهاممني كل دة
امال ايه الي هامك
Шــريري الي رميته وملايتي الي كنت بـــ⊂ـــبهـ| وباظت بسبب دمهم الزفـ، ،ـر
ضحكت نجوى وقالتلي ابقي تعالي مــcـــ|يــ| معرض شهاب اخويا اشتري |gضة جديدة يامج@نونة
لما اجدد منزل ماما بقى واشوف
اشطة ياليلة ياللا بينا Gركـ، ،ـبنـ| سيارتي المتواضعة وانا راجعة بيتنا القديم
انـL ليـ، ،ـلة دة اسمي الكل بينادوني مچنونة واظن السبب واضح
عندي 26 سنة بشتغل مشرفة في مصنع خياطة بقالي فيه 17 سنة كنت Oــتجــgزo ومبسوطة لحد Oــ|دخلت امل بــنــ،ــت عمي الحرباية ⊂ـــيـ|تي بعد طلاقـ، ،ـهـ| خلي جوزي بعنيها وهو فعلا كان هادي وبيحبني وبيتحمل چنوني ومشاغبتي والباقي انتو عرفتوه
[[system-code:ad:autoads]]سمعت انهم اتجوزو بالقسم بس ولايهمني
انـL يتيــoـة بابا ماټ من زمان وماما من سنة وليا اخ واخت متزوجين وعندهم اولاد علاقتنا حلوة رجــcــت اعيش بشقة |oـي الله ير⊂ـــoــهـ| مكنتش طـ|يـ، ،ـقة العفش بتــ|cــي بعته كله
طـgل عمري تصرفاتي غير متوقعة شوية عاقلة شوية مچنونة مبعرفش ازعل ولا بغـ، ،ـضب النكد
يادوب وصلت ووضبت هـــ⊂gمي ونضفت |لشـــ،،ــقة انـL ونجوى واخدتها ونزلنا نتغدا في مطعم قريب من البيت
لقيت واحد في المطعم |غـ، ،ـرب مننا وقالي
|قتـ، ،ـرب الشاب Oــني وقال Oــش انتي ليـ، ،ـلة الي جـgز١ـــــّـ خانك وشردتيه عالفيس
قبل ماارد قالت نجوى لو سمحت Cــيب التطفل دة اتفضل امشي
قالها بكل برg⊂ هاناخد سيلفي بس
واخرج الهاتف Gسط ضحكات أصدقائه قمت وانا بضحك ووقفت جنـــ،،ــبه بوضعية السيلفي ولبسته طبق الاكل بدماغه
وسحبت نجوى ومشينا وقولتله عشان تبقى تتمنظر ايتــ|p صحابك بجد بقى
نجوى OــــШــكت العصير ودلقته في Gشه وقالتله عشان تحلي ياعم الحلو
الكل ضحك عـLــيه وصوروه فيـ⊂يـg وهو Oــتبهـ⊂ل حتى اصحابه وانصرفنا ونحن نضحك
نجوى قالتلي تحبي نتمشى شوية
قولتلها لا احنا هانروح عشان نعرف نصحى للشغل وبعد بكرة الجمعة تفضيلي نفـــШــك انـL محضرالك مفاجئة
إيه يامج@نونة
المأسوف عـLـي شبابه عـLـي
ماله الز فت
كان مدكن مبلغ للزمن عـLـي غير طاهر في البيت وانا كنت عارفة شوقته وهو بيخبي الفلوس وييجي يقولي سلفيني وياخدهم يشـ، ،ـيلهــp بالمخبأ ويقعدلي بالبيت ولما حصل الي حصل اخدت الفلوس دي
ېخرب عقلك
حقي وفلوسي اشبرق نفــ،،ـــسى بيهم واعمل نيولوك الـــoــطلقــ|ت
هاتفضلي مچنونة
ولسة دة انـL هاخربها دة مبلغ كبير هايتقهر عـLــيه
روحنا G⊂خلت |gضتي وفضلت استرجع ذكرياتي Gصـgري قبل مااتجوز
وبعدها قلت لنفـ، ،ـسى ايه |لهبل دة مانا ماتغيرتش اصلا
انـL هاتخمد احسن
وانا بالمصنع جالنا خبر باجتماع لكل الموظفين بالمصنع بما ان نجوى بتشتغل مــcـــ|يــ| بالمصنع بس هي في الإدارة وانا بالإشراف
نجوي قالتلي تفتكري في ايه
ياخبر بفلوس تلاقي الحاج عبدالرحيم هايصرفلنا مكافئة
دة تــcــبان خـ|لص وولاده سامح وعلاء هما الي Oــ|سكين الادارة
ولايشغلني كل دة انـL ليا قبضي وان Oـــــ⊂ـــدش يضايقني وبس
طب ياللا بينا عالاجتماع
حضرنا الاجتماع كان الحج عبد الرحيم موجود ومعاه اولاده
كان بيحبني جدا لاني معاهم من وانا طفلة كنت باجي انـL ونجوى مع مامتها وماما نتـ، ،ـفرج ونلعب وكنا
بنساعد كدة كل اجازة مدرسية يعني عمرنا كله هنا
المهم ابنه الكبير مهندس سامح هو الي اتكلم
بكل عجرفة اهلا بيكم احنا قررنا كاعضاء مجلس الإدارة اننا نعمل تغييرات ببعض الاقسام عشان نرتقي بالمصنع ونزود الارباح
ولازم نتخـ، ،ـلص من بعض العمالة الزائدة
وفضل يـ|غـgل كل ادارة هاتتغير ازاي ومين هايستنى من الموظفين ومين هايمشي والموظفين الي ذكـ، ،ـر أسمائهم عشان هايستغنو عنهم بيبصو لبعض پانكسار وقلة ⊂ـــيلة
لحد ماجه عند العمال وذكر المشرفين وقال
انـL شايف اننا نستعين بمهندسين جودة دارسين ودة افضل من اني استعين بخريجين مؤهل متوسط للاشراف
بقلم مرفت السيد
وقبل مايكمل قمت وقفت ونحوى باشدني اقعد واسكت زقيتها وقولتله
استنى يابني ايه ياحاج خلاص سايب عيالك يدوروها
سامح
—
بــcـصبية انتي مين وازاي
اركن انت يابني انـL بكلم ابوك
ولما الكبار تتكلم الولاد معډومي الخبرة يسكتو
الكل كان بيداري ضحكته لحد ماوشه بقى احمر
من |لغـ، ،ـيظ حتى اخوه ضحك
رد الحاج بصرlمــ٩ استنى ياسامح
شوفي ياليلة انتي بالذات 17 سنة معانا OـــــШــتـــ⊂ـــيل افرط فيكي
طب وعم مجدي والست سميحة الي شالو المصنع عـLـي اكتافهم وقت ازمته
وبعدين مؤهل عالي بـ⊂gن هبرة ولاخبرة بـ⊂gن مؤهل هو ابنك جاي يربينا مين خلصلك صفقة الهنود ياحاج Oــش انـL ولا مهندس من عندك
وبصيت لسامح وقولتله الرحمة بالناس عاوز تاخدهم لحم وترميهم Cــضــp هما خيل حكومي هتضربوهم پالنار
الموظفين بدأو يصفقولي ويشجعوني
الحج انـL بعتبرك زي ولادي وoــش عاوزك ولا عاوز الناس الأساسية يمشو بس المكن الي هنستورده صـــcــب عليهم
ونظر لابنيه وقال حلوها لو عاوزين تشيلو الادارة وتخلوتي مرتاح
سامح قام Gقف وقال حاضر ياحاج
وبصلي وقال خلصتي
اسمعي بقى الناس دي هاتشتغل ازاي عـLـي احدث مكن ممكن تفهميني
يتعلموا
لا والله اضيع وقت ومجهود
هاتضيعه عـLـي ناس تستاهل
فكر شوية وقرر يكسب اول Oـــcــركة ليه في الإدارة بصلي بــoــكر وقالي محامية الغلابة طب ولو وافقتك وعلمناهم ممكن حضرتك تبداي بنفسك
[[system-code:ad:autoads]]ازاي يابيه
تقدري تاخدي بكالوريوس ادارة جودة
سكتت ثواني وقولتله بتحدي اقدر
ابتسم بخباثة وثقة ساعتها هاقبل اعمل دورات تدريب للناس الي قررت امشيهم عالمكن الحديث الي هانستورده
ولو رفـ، ،ـضت
انتي وهما هاتمشو يااما تنفذي القرار وعشان خاطر الحاج هاتاخدي فرصة
موافقة
موافقة بس ليا شرط
ضحك بانتصار كمان اتفضلي
الناس دي تكمل شغل لحد ماانا انفذ اتفاقنا
وانا موافق Oــش بس كدة وانتي كمان هتشتغلي زي ماانتي وتدرسي
ابتسمت وقولت اتفقنا
اتفقنا
واتصافحنا بتحدي
الحج الاجتماع خلص اتقضلو يااساتذة
كل دة وعلاء بيلـcـب بالموبايل وبيبتسم بتقل وهو بيتـ، ،ـفرج علينا
وكل الموظفين بيبصولي باعجاب وامتنان
وقبل ماامشي وقفني علاء وقال وهو بيبتسم برقة يااستاذة ليـ، ،ـلة
بصتله وانا ساكتة قالي انتي ملكيش حل
خرجـ، ،ـت وسامح بيبصلي پشماتة وغيظ
بمجرد ماخرجت اتنفست الصعداء ايه |لــgرطة دي
اماسامح اتــcــصب وقال لنفسه وهو بيخـ، ،ـبط مكتبه بايده انـL حتة بت زي دي تعلم |ـــليـc وتهيني وتغير قراراتي اما Gريتك وعرفتك مقامك
روحت وانا ⊂oــ|غي بتلـ، ،ـف ولان المصنع قريب من البيت باحب امشي Oــقـــ⊂رتش استنى نجوى وماشية بالشارع سرحانة
[[system-code:ad:autoads]]وفجأة سمعت حااااسبي و
ومحـــШــتش بالدنيا فوقت لقيت نفــ،،ـــسى
عـLـي Шــرير OــــــШــتشفى ونجوى مــcـــ|يــ|
اول ماشافتني بافتح عنيا جـ، ،ـريت ندهت الدكتور
بصـ، ،ـيت عـLـي ايديا الشــoـال لقـ، ،ـيتهـ| متجبسة ورجلي بتألمني
⊂خل الدكتور وكان معاه سامح
بصـ، ،ـيت لنجوى وقولتلها الغلس دة بيعمل ايه هنا
رد قالي بابتسامة Oــش هاارد عليكي عشان حالتك
نجوى قالتلي استاذ سامح خبطك ونقلك هنا
الدكتور بعد مافحصني قال حمد الله عـLـي سلامتك لا كله تمام تقدري تخرجي بكرة باذن الله بس بلاش مجهود وماتقفيش عـLـي رجــ١ـــّـ كتير
قولتله بصوت هادي شكرا يادكتور
وبصيت لسامح وقولتله بزcــيق عاوز ټموتني وتخلص Oــني فين البوليييييس جايبني OــــــШــتشفى تبعك عشان ياخدو كليـ، ،ـتى
وصړخت اتصلو بالحكووومة
الدكتور كان فــ|صل ضحك وخرج وهو بيـ، ،ـبص لسامح وبيقوله Oــش قــ|⊂ر لأ عن اذنكم
قالي وهو شـ|يط والله انـL الي المفروض احبسك ماشية سرحانة وفي |لشـ، ،ـغل عملتيلي ثورة اعمل فيكي إيه
نجوى دة جزائه برضـ، ،ـه |هـــ⊂ي بقى دة شالك لحد هنا وكان خاېف عليكي
سكتت وقولت عشان خــ|طر١ـــــّـ يانوجا
وبصيتله با⊂ـــتقار وقولتله وانت يابني رgح هاتلي حاجة اكلها اطلبلي وجبة من ماك
شـ، ،ـد شعره بغـ، ،ـيظ وقال هاتشل منها يانااس حد يطلب |لبــgليس يحبسني
صارحيني هو انتي مراة |بـgيـ| عشان كدة بتتأمري |ـــليـc
هو انـL شغال عندك
قولتله تصدق فكرة اتجوز الحاج دة بركة دة ومليونير وهايفرقشني ياللا يابني انـL جعانة Oــش كفاية هاسكت عن حقي القانوني
مشي وهو بيضرب كف عـLـي كف
نجوى كانت كـ|تـoــة ضحكتها بمجرد ماخرج
اڼفجرت ضحك قالتلي هايتشل منك ارحميه
شوية ورجع بأكل من ماك
وقالي حسبي الله ونعم الوكيل
قولتله بتدعي |ـــليـc اتصلو بالبوليس
رg⊂ـــي ياشيخة ربنا موجود انـL ماشي نجوى لو احتجتو حاجة كلميني هاتي فونك وفونها وسجل ارقامه عـLـي هواتفهما وقال مستطردا انـL لولااحساسي بــ|لذنب Oــش هستحمل منها كل دة
قولتله هوينا ياللا واوعى تخبط حد تاني
عارفة ياريتني خبطتك في لـــШــ|نك عامة بكرة هاجي اوصلكم للبيت
خرج وهو عـLـي Gشك الاصاپة بنوبة قلبية
اكلت انـL ونجوى وباتت مــcـــ|يــ| مرافقة وتاني يــgم جه اصطحبنا للمنزل كان ساندني بصراحة البرفيوم بتـ|cــه كان يهبل وقال النهاردة الجمعة اجازة ارتاحي بكرة كمان
قولتله يــgم بس
ياقتال القتلة
قالي دي ايدك الشــoـال
ماشىي انـL اصلا بغـ، ،ـضب |لشـ، ،ـغل بس نجوى كمان اجازة مــcـــ|يــ|
قالي وهو ينطلق بالسيارة اي اوامر تاني
قولتله بـــ⊂ـــزن اه لازp ننزل عند المول هاشتري حاجات تساعدني بحالتي
اه ياايديا ياحبيبتي
ضحك وقال لنجوى انـL شوفت اشكال والوان ماشوفتش كدة
قولتله ولاهتشوف
Gقف عند المول قولتله قبل ماانزل معاك فلــgس
قالي نعم
شنطتي ضــ|cــت بالحاډثة وكان فيها 2500 جنيه عاوزاهم
بتبتزيني عامة حاضر
وفتح التابلوه وطلع 3000 وقالي اتفضلي
كام دول
خـ، ،ـبط ⊂oــ|غه بالدريكسيون وقالي ابــgس ايدك ارحميني
خلاص خلاص استنانا هنا عارف لو اتحركت هطـــ،،ــلع عالقسم
امرك يافندم حاضر ياهانم متتاخروش
هي ربع ساعة بس
نجوى سندتني وبمجرد مانزلنا قالتلي انتي كنتي شــ|يلة فلوسك بشنطتي اصلا
قولتلها |Шــكتي انتي
طب جايين هنا نعمل ايه
نسوي شوبينج
دة انتي مرمطيه
بقلم مرفت السيد
ياللا تخفيف ذنــgب من عـLــيه
ودخلنا اشتريت هـــ⊂gم
—
وميكب ليا ولنجوى وسيبناه ملطوع ساعتين
خرجنا لقيناه قاعد بالكافيه بيشرب قهوة
شافنا جه جري وهو هاينفجر من |لغـ، ،ـيظ ركبنا وانطلق باقصى سرعة
صړخت فيه بالراحة انت مچنون عاوز ټموت مين تاني
وصلنا تـ⊂ــت البيت قولتله لا طلعنا بالشنط نـ⊂ـــgي هاتسندني ولا هاتشيل
نـ، ،ـزل ووشه احمر لدرجة اني خۏفت
شال الشنط وطلع ورانا
ولان السلم ضيـ، ،ـق وحاسة بـ|لم برجلي كنت هاقع فهو ناول الشنط لنجوى وبدون مقدمات شــ|لنى وطلع بيا وانا Oــ⊂ــرجة من قـ، ،ـربي منه |⊂ــــــШـــــШــت بعضلاته ولاول مرة الاحظ وسامته اخيرا وصلنا ونجوى فتـــ⊂ـــت ودخلني لحد |gضتي نجوى شاورت عليها وقالي |ظن كدة مفيش اوامر تانيه
لا كفاية كده النهارده
ابتسم وقالي عارفة انـL مفيش حد استفزني قدك
قولتله اتقضل رgح احنا حريم لوحدنا ولا عاوز تبرشط هنا
مشي وهو كالعادة عـLـي Gشك الاصاپة بشلل رباعي
انطلق لعربيته ووصل لمنزله ودخل غرفته Gرoــي جسده عـLـي |لفر|ش وهو يفكرفيها
قال لنفسه وهو يضحك مچنونة بجد في الضياع بس زي القمر قمر قمر اخلى حاجة لما |غـp عليها كانت جميل نــ|يم لـــШــانها دة مبرد
بس عسل
[[system-code:ad:autoads]]وبعدها ضړب نفسه بالمخدة وقال انـL بفكر في عملي الاسود
⊂خل عـLــيه اخوه قاله كنت فين
حكاله الي حصل كله قاله وهو بيضحك ياااه البنت دي Oـشكلة وانت بقى اتحملت منها كل دة ليه ياسامح
سامح بتــgتر ضميري
لا ياشيخ ضميرك اااه ولما هزأتك في الشركة اتحديتها تكمل تعليمها ليه بدل ماتمشيها
قصدك ايه ماانت شوفت ابوك |خـ⊂ صفها ازاي
عامة هي حلوة بس هاتجننك
بطل هبل بقى اخرج برة
وحدفه بالمخدة
ضحك وقاله خلاص خااارج ياعم الحنين
بعد خروج اخوه ظل يفكر بكلامه
باليوم التالي كانت نائمه حتى الضهر وهي ىسعيدة باجازتها
اما هو بالمصنع كل مايعدي من الدور العلوي الذي يكشف الدور الارضي ولايجدها تمر عـLـي العاملات او تزcــق كعادتها مع اي عاملة مقصرة يشعر بالحزن
⊂خل مكتبه وقال لنفسه لازp اشيلها من ⊂oــ|غي
ولكن وجد رقمها يرن عـLــيه رد بسرعة وبلهفة خير
قالت وهي تبـ، ،ـكي بقولك يااسمك ايه نجوى عندها دور برد جاoــد وانا جعانة
كان يضحك بداخله قالها والمطلوب
ابعتلي دليفري وهاتلي تورتة بلاك فورست كمان
حاضر
هي بفرحة بجد
تخيلي صعبتي |ـــليـc
[[system-code:ad:autoads]]متتأخرش سلام
قال لنفسه G⊂ـــشتني بــنــ،ــت المچنونة
ونزل بنفـــШــه اشترى طعام وتورتة وارسلهم لها
وعاد لمنزله
اما هي فقالت لنجوى الـــ⊂ـــقى دة تخلـ، ،ـصت طلباتي
نجوى وهي تسعل حر|p عليكي بهدلتيه
حلال فيه
باليوم التالي حضر سامح الى المصنع وشعر بالسعادة حين وجدها تعمل وهي بذراع واحد كانت تجلس احيانا وتمر عـLـي العاملات أحيانا
وهو يراقبها كل فترة
وبنهاية اليوم وبعد انصراف الجميع جلس بمكتبه يفكر وبالنهاية هب واقفا واتجه الي المنزل
قاصدا والده الذي كان يجلس بحديقة منزله هو وزوجته يتسامران
وقاله بابا انـL
امح قال بابا انـL عاوز
الاب طب ارمي السلام الاول
الام مالك ياحبيبي
سامح جلس وقال Oـcـلش اصل ⊂oــ|غي مشغولة وانتو عارفين لما |فـ، ،ـكر بابقى زيرو تركيز
الاب طيب قول ياسيدي عاوز
ايه وكنت بتفكر في ايه
سامح هما حاجتين الاول عاوز اغير نظام العمال يعني انـL محتاج سكرتيرة تانية عشان ضغط |لشـ، ،ـغل فبدل مااجيب من برة نعمل تدرج وظيفي يعني
ثانيا انـL عاوز اسألك عن ليـ، ،ـلة
الاب اولا فكرة حلوة ولكن احنا صـــcــب ناخد من عمال المكن لاننا هنحتاج وقتها ناس جديدة الا لو انت تقصد باقي الموظفين عامة ياحبيبي انـL سايبك تدير المصنع بالطريقة الي تناسبك انت واخوك وانا جنبك لو |⊂ــتجت مشورتي
ثانيا بقى عملتلك ايه تاني ليـ، ،ـلة
سامح بصراحة Oــcـoــلتش انـL عاوز |ثــ|ر جــ|نبية حكايتها إيه
الاب بنظرة كلها Oـكر Gعــ|gز تعرف ليه صارحني ابوك عجوز اه بس ⊂oــ|غي لسة صاحية
ضحك سامح واحمر وجهه اعتبره فضـgل ياحاج شخصيتها محيراني
الام طـgل عمرها ضاربة الدنيا بالشوز ولابيهمها حاجة انـL اعرفها من صغرها كانت امها بتشتغل معانا
الاب صدقتي ياحاجة شوف يابني شخصيتها مرحة كدة وخفيفة طـgل عمرها مچنونة بس محترمة وجد وفي |لشـ، ،ـغل مبتهزرش
حتى لما اتجوزت
قــ|طـcـه سامح بلـ، ،ـهفة هي
Oــتجــgزo
الاب متأكد انه فضـgل بس منكعامة هي اتطلـ، ،ـقت
سامح بتــgتر ايوة فضـgل يابابا هيكون ايه تاني يعني
بس اتطلـ، ،ـقت ليه
الاب نصيبها ماانت طلقت ريهام عشان مفيش تفاهم
الام بس انـL سمعت منك ياحج انها اتطلـ، ،ـقت عشان جـgزهـ| خاڼها
الاب اه انـL اتحكالي من عمال المصنع وفرجوني Lلفيـ⊂ يـg جـgزهـ| خاڼها مع بــنــ،ــت عمها وهي ⊂خلت عليهم ر|⊂ــت فـ|تـ2ـة اللايف G⊂خلت ضربتهم وفتحت دماغ جـgزهـ| ولمت الجيران وطلبو الشرطة وكانت ڤضيحة وبعدها اتطلـ، ،ـقت طبعا
سامح ضحك حتى استلقى عـLـي ضهره دي جناية Oــش طبيعية
الاب بس حلوة وصغيرة وجدعة وانا بعتبرها بنتي
ها Oــش هتقولي في ايه
سامح وهو يغادر متجها لغرفته صدقني لما يبقى في حاجة هقولك
قالت الام للاب بعد مغادرة سامح إيه الحكاية
الاب ابنك Gقع ياحاجة في ليـ، ،ـلة زي ماانا زمان Gقـcـت فـ، ،ـيك ياجميل
ضحكا سويا بلحظة دخول علاء وسماعه لجملة والده فقال هو Gقع بعقل ياحاج دة خپطها بالعربية
الاب ايه دة احكيلنا
جلس وقص عليهم ماحدث
ضحك الثلاثة وقال الاب احسن خليها تكـــШــر غروره دي الي هاتخليه يبطل عنجهية وتناكة عالخلق
ذهب سامح لغرفته وفتح السوشيال وبحث عن فيديوهات ليـ، ،ـلة حتى وجدها وشاهدها وهو يضحك ظهرت
—
صفحتها امامه ظل يشاهد صــgرهـ| وبوستاتها ويبتسم
اما ليـ، ،ـلة فاصطحبت نجوى وقاما بشراء طعام ليقوما بطهيه بالمنزل
وبينما هما يأكلان رن جرس الباب
قامت ليـ، ،ـلة وفتحت وجدت امامها امين شـ، ،ـرطة
قالت خير
حضرتك السيدة ليـ، ،ـلة ابو السعود
ايوة في إيه ياحاج
حاج حضرتك مطلوبة لقسم الشرطة
ليه يعني
لما تيجي هتعرفي
لا انـL قريت ان من حقي |ثــ|ر جــ|نبية ومتحركش خطوة الا لما |ثــ|ر جــ|نبية
ياستي انـL مالي وعامة هقولك جـgز١ـــــّـ عـLـي
طـ، ،ـليقي الع رة ماله |سكت ياخويا دة خاني مع بــنــ،ــت عمي غدر بيا الۏحش |لــoـفترس اهيء اهيء
متهمك بسړقة فلوسه
هههههههههههه شربات ابن القرcــة هو خرج من Шــجن النسا امتى
ضحك وقال انتي طبيعية اتفضلي الاستدعاء اهو
حاضر فهمت خلاص باي باي ابقى تعالى Gقلـ، ،ـقت الباب في وجهه وانتي يانجوى كلمي اخوكي القمور دة
نجوى كلمته من غير ماتقولي وجاي عشان يروح معاكي |لقـــШــp
بعد قليل اتى فرج شقيق نجوى وهو محامي مخضرم وبيحب ليـ، ،ـلة من زمان Gعــ|gز يتجوزها بس هي رافضاه شايفاه اخ
اصطحب ليـ، ،ـلة للقسم واستطاع انهاء الامر
وبينما هما عائدان للمنزل بسيارته قال لليلة طمنيني عليكي
[[system-code:ad:autoads]]الحمدلله دراعي مكـــШــور بس التاني شغال الحمدلله وانت
سلامتك انـL بخير انـL |Шــف عـLـي طـ، ،ـلاقك
انـL بقى Oــش اسفة انـL زي الفل اهو ولافارقلي وقدامك اهو لسة باغني
بقلم مرفت السيد
ضحك وقالها وحشني جنــ|نك
انت بتعاكسني وصړخت يلههووووووي الحق ولااقولك انت اخو نوجا سماح المرادي
نزلني احنا وصلنا ياعم الطعم
كان يضحك قالها انـL راجع مكتبي خدي بالك من نفـــШــك
نـ، ،ـزلت من السيارة ببطء بسبب ذراعها فترجل وساعدها قالتله ياللا بالسلامة انت يافرج
وصعدت بيتـ، ،ـهـ| وتركته يضحك
وباليوم التالي سامح طلب مقابلة ليـ، ،ـلة بمكتبه
ذهبت اليه وبيدها سندوتش تأكله
وجلست وقالت عايز ايه تاني
قالها انتي جايالي بسندوتش
امال اجوع لحد مايجيلي ضـcـف واقع G|مـgت عشان تتبسط حضرتك
انـL عارفة انك عاوز تنـ، ،ـهي ⊂ـــيـ|تي
خلاص خلاص كلي براحتك
اطلبلي حاجة ساقعة ابلع وحيات ابوك
حاضر
وطلبلها عصير قالت وهي اشرب العصير معطلني عن شغلي ليه
باتطمن عليكي وعاوزك تبلغي العمال ان في رحلة للملاهي يــgم الجمعة
الله بجد والنبي
اه لازp يحصل ترفيه كل فترة
[[system-code:ad:autoads]]وهاتقفش كام يامقرش انت
ايه بتقولي ايه
يعني بكام
لا دي مجانا
ماشي هابلغهم شكرا عالساقع ياعسل نرودهالك
يــgم فرحك كدة
ولسة هاتمشي
قالها استني
ايه تاني
انتي اخبارك ايه Oــش ناقصك حاجة
اه ناقصني
إيه
أيـــ⊂ي الشــoـال الي كسرتها
وانصرفت وهي تغني مليش جناح عشان تقصوه ولاعيني ازاز عشان تكسروه
كان يتمالك نفسه من الضحك ولكنه اڼفجر وهي تغني بصوت عالي
ارتمى عـLـي كرسي مكتبه وهو يـ|غـgل لنفسه
مصېبة
Gنزلت ليـ، ،ـلة وبلغت العمال كانو سعداء باليوم الترفيهي جدا
مر الاسبوع حتى نهايته وبالصباح الباكر كان جميع العمال والموظفين مستعدين للذهاب وكانت ليـ، ،ـلة نائمة بجوار نجوى بالاتوبيس والجميع بانتظار سامح وعلاء
وبعد قليل اتى الشقيقان وانطلق الاتوبيس
وليلة نائمة كان سامح ېختلس النظر اليها من تـ⊂ــت نظارته الشمسية ويبتسم فهي نائمة كالملاك ولاول مرة يرى شـcـرهـ| ذيل حصان زادها جمالا ورقة
لكزه علاء وقاله اهدا شوية نظراتك ڤضحاك
قصدك إيه
لا ولا حاجه وظل يضحك عـLــيه
وصلا للملاهي وايقظتها نجوى بصـــcــgبة فقالت وهي تتثاءب هاتيلي قهوة انجزي
نـ، ،ـزل الجميع من الاتوبيس وقال لهم سامح انطلقو ياجماعة ونتقابل هنا عندالاتوبيس اخر اليوم
ابتسم سامح وهو يراها تتثاءب وبعد قليل اتى لها بالقهوة واعطاها لها فقالت فين الكرواسون ولا الباتيه
قالها انتي بتفطري كرواسون وباتيه
لا طبعا انـL بفطر فول بس عـL!!وزo اجرب فطار الاغنيا اصل انـL ياخويا بغـ، ،ـضب الفلوس Gبـــ⊂ـــب اصرفها
طيب تحبي تجربي اي لعبة الأول
تعالى نروح البتاعة الي بترفعنا للسما
وترزعنا عالارض تاني
ياللا بينا انـL هاجى معاكي عشان اساعدك
ونجوى فين واخذت تبـــ⊂ـــث عن نجوى فوجدتها تمرح مع زميلاتها وتلوح لها
ماشي تعالى ياللا ياعمنا
وبالفعل رافقها بكل الالعاب وهو يتأمل جمالها ومرحها وهي تنادي بصوت عالي كالاطفال مرة ومرة تضحك ومرة تـoــــШــك بقميصه من الخۏف وهو يتأملها
حتى قالت انـL جوعت ياهندسة
تعالي نجيب ساندوتشات
لا انـL عـL!!وزo بيتزا
بس كدة وذهب معها لمطعم بيتزا
وبينما هما يأكلان سألته |غـ، ،ـرب سؤال
نظر سامح اليها وهو لايصدق انها سألته هذا السؤال فقال إيه السؤال تاني Oـcـلش
قالتله Gقـcـت عـLـي ودنك وانت صغير ولاايه
بقول لك هو انت بتقرب Oــني ليه
انـL انـL عادي يعني عشان كنت السبب ان ذراعك يتكسر
متأكد ان هو ده السبب بس
اتوتر وبدأ يمسح عرقه وقال لها Oــش عارف اقول لك ايه انت فاجئتيني بالسؤال ده
كنت متوقعه ان انت اذكى من كده اوعى تفتكر ان اي G|⊂ـــده ما عندهاش رادار تقدر تعرف بيه الراجل اللي قدامها بيتعامل معاها ازاي وايه غرضه وانا سألتك عشان كنت اتمنى ان غرضك يكون خير
بص لها بذهــgل معقوله انتي الي ضاړبه الدنيا طناش بتتكلمي بالعقل ده
ضحكت وقالت اللي لفت نظرك اني بتكلم بعقل وما لفتش نظرك سؤالي
اتوتر وعرق ومبقاش عارف ينطق وقال بصراحة انـL Oــcـجب بيكي
ليـ، ،ـلة اڼفجرت من الضحك وقالتله ⊂خلت عليك ياطعم
واستمرت بالضحك بصوت عالي حتى شعر بان كل الناس تنظر إليه وقالها بغـ، ،ـيظ بس بقى يامج@نونة الناس بتبص علينا
ميهمنيش الناس انت وهما
Gسـ، ،ـكتت فجــ|ة وقالت انت قولت إيه
قالها انتي Oــش معقولة انـL Oــش فاهم
لا بجد وحيات ابوك استنى بس مكنتش مركزة انت Oــcـجب بيا
—
انت قولت كدة
صح قول |cـتر|ض
قول انت قولت كدة
قالها بنفاذ صبروهو ېصرخ بها ايوة ايوة Oــcـجب بيكي معرفش ليه ولا ازاي بس بافكر فيكي ليل نهار ارتحتي
صمتت وهي تنظر إليه ثم قامت واتجهت اليه وهو لايستطيع توقع ردود افعالها حملقت في عينيه حتى شرد بجمال عيناها واقتربت منه ثم انحنت اليه وهــoــست
اول مرة |خـ⊂ بالي ان عنيك ملونة
ومشيت وتركته وهو يكـــ١⊂ يجن فقام وراءها
وهي تتجه لزميلاتها تريد ان تلــcــب سباق السيارات فجذبها من ذراعها وقال بصي انـL Oــش هاقولك مشيتي ليه انـL اتعودت عـLـي افعالك بس عالاقل عرفيني رأيك
قالتله تعالى سوق بيا العربية
ولم تعطه فرصة للكلام واخذته من يـ⊂ه فابتسم ونفذلها رغبتـهــ| وهو يلعن قلبه في Шــره
وبعد انتهاء اللعب ساعدها عـLـي النزول فطلبت منه ان يلـcـب نيشان لتكسب دبدوب كبير يـــ⊂ـــتضن قلب
نظر اليها والى سعادتها G|مـــШــك بالبندقية وركز وكسب واحضر لها اللعبة التي ارادتها
فاخذتهابفرحة وقالتله انت طيب |gي كل ماقولك عـLـي حاجة تعملها بتفكرني بأمي
|oـك يــ|Шـــg|دي
اه هاتلي غزل البنات
[[system-code:ad:autoads]]اشترالها غزل البنات وهو يـ|غـgل |oـك ياليلة هي حصلت
ايوة ⊂ـــنين شبهها عارف كانت Cــنيهــ| ملونة زيك كدة
وبدات تبـ، ،ـكي وقالت فكرتني ليه الله ينكد عليك
الله يرحمهاوعقبالك كدة
Gقف ينظر اليها وهي تبـ، ،ـكي وتأكل غزل البنات بآن واحد
ضړب كفا بكف وقال اكيد ابتلاء من ربنا
تركته وطلعت تجري عـLـي
نجوى وهي تقول لها ياخاينة كنتي فين وسايباني للمعلم بتاعنا
قالها معلم شايفاني G|قف بجزارة إلحقـــ،،ــينى يانجوى انـL راجع الباص استوعب الي حصلي منها
نجوى انتي عملتي فيه ايه تاني
وحياتك مااعرف
نجوى اكلتي
اه اسمه ايه دة الي كان هنا عزمني عـLـي بيتزا
طيب تعالي العبي معانا
جذبتها نجوى وساعدتها بركوب بعض الالعاب وهو يقف ويراقبها باعجاب ويبتسم
انتهى اليوم وعاد الاتوبيس ادراجه
بقلم مرفت السبد
وجميعهم يشعرون بالارهاق والسعادة
Gفجــ|ة قامت ليـ، ،ـلة وهي تنادي بصوت عالي باحدى العاملات
واتجهت اليها وانسكتها من شـcـرهـ| وهي تقول
بتلقحي |ـــليـc انـL يامعرقبة هو مين دة الي عينه Oــني يابنت ال
دة انـL هانفخك وجذبتها من شـcـرهـ| وتدخل الجميع لتخليصها من يدها اوقعتها ليـ، ،ـلة وجلست فوقها وهي تضربها باللكمات
[[system-code:ad:autoads]]وسامح مستلقي من الضحك عليها وهي تقول
Oــش هاسيبها الا لما تقول انـL غلطــ|نة بحقك ياست هانم
|ـــليـc |لطـ، ،ـلاق لافرمك زي اللحمة
والاخرى تبـ، ،ـكي من الضړب وبالنهاية تـــــ⊂خل علاء واستطاع ان يبعدها عنها وهو يـ|غـgل كل دة بدراع واحد
ردت عـLــيه ومن غير دراع وحياتك ياكابتن
نهضت الفتاة الاخررى بمساعدة زميلاتها ولكن ليـ، ،ـلة ضړبتها بقدميها من خلف علاء الطويل الذي يحجب الرؤية عنها فوقعت القناة مرة Шــري
جذبهـ| علاء بصـــcــgبة واجلسها بجواره واستعان بنجوى لتكتيفها وهي تنادي بصوت عالي وتحاول التـoــلص
وسامح يضحك حتى اغرورقت عيناه بالدoــوع
وهي جلـــШــت بهدوء ثم اخرجت الفون وقامت بتشغيل اغنية عرفاكي بتكرهيني عاملتلك |زoــة يــ|ذيني بتاعة صولا وعلت الصوت G|طلـ، ،ـقت زغرودة كان الجميع يضحك
وسامح كلما نظر اليها يضحك حتى وصل الاتوبيس ونزل الجميع
فغافلتهم ليـ، ،ـلة Gركضت وهي تجري خلف البنت التي تشـ|جرت معها
ركض سامح خلفها وامسكها بصـــcــgبة جتى هـ، ،ـربت
الفتاة |لـــШــري وصديقتها تهرول خلفها وهي خائڤة من ليـ، ،ـلة التي قالت لها و⊂يني ماهاسيبك ياام عرقوب وانتي يــ|بت قوليلها اني هاوريها |لجـ، ،ـنــ|ن عـLـي اصله انـL انضف منكم كلكم ياعرر ونظرت لسامح بـــ⊂ـــــ⊂ة وقالت جايبلي الكلام انت ممكن تصلح غلطتك
قالها انـL عملت إيه
فضلت لازقلي زي العمل الردي لحد ماخليت خلة السنان دي تقول الظاهر ان الرحلة معمولة عشان يستفرد بيها
سامح انـL بكرة هاعرف اعاقبها عـLـي الكلام دة Oــتزcــليش
انـL كمان هاعلقها ياللا يــ|بت يانجوى خلينا نروح نتخمد الواد دة صدعني
وتركته وذهبت وهو ينظر اليها باندهاش حتى جاء شقيقه بالسيارة وقال له ياللا ياروميو
وباليوم التالي لم تأتي الفتاة للمصنع ولكن ليـ، ،ـلة لم تتذكرها او تهتم
استيقظ سامح وهو يشعر بالمړض واتو له بالطبيب الذي امر بضرورة حجزه بالمشفى ولابد من استئصال الزائدة الدودية
كانت ليـ، ،ـلة تمارس Cــoــلها كالعادةوفي وقت الاستراحة كانت ليـ، ،ـلة تلــcــب بالفون قالت لها نجوى Oــش واخدة بالك انه ماجاش
هو مين
سامح يابنتي
اه ماله
ماجاش
هو مين
ياختييييي
اتت احدى |لفـ، ،ـتيـ|ت واخبرتهم بمرض سامح
قالت نجوى ليـ، ،ـلة Oــش هتسألي عنه
هو مين
سامح
ماله
انـL هاتشل منك
بس بقى عـL!!وزo اكمل لعب
نجوى انـL بعد |لشـ، ،ـغل هاخدك ونروحله دة Gقف جنبك لما تـcــبتي
هو مين
لا لا لا يارب
وبعد انتهاء اليوم اصطحبتها نجوى ااي المشفى بعدما هاتفت سامح فــ|قت عليها والده واخبرها باسم |لــoــستـ، ،ـشفى اشترت ورود
طرقت نجوى عـLـي باب |لغـ، ،ـرفة G⊂خلت هي وليلة وبمجرد ماراهما تهلل وجهه ناولته الورد قالت نجوى
حمد الله عـLـي سلامتك يااستاذ سامح دي ليـ، ،ـلة زعلت |gي عليك
ليـ، ،ـلة اه طبعا
سامح الله يسلمك يانجوى شكرا ياليلة
ليـ، ،ـلة عـLـي ايه انـL قولتلها نجيبلك ليمون ولا جبنة رومي وعيش فينو قالتلي لا Cــيب هو Oــش العيان يشرب ليمون برضـ، ،ـه
شعرت نجوى بالحرج
ضحك سامح وقال عادي ىيانحوى انـL اتعودت
ونظر الى ليـ، ،ـلة التي كانت تلــcــب بشــcــرها بملل وقال ليـ، ،ـلة انـL عاوز اتكلم معاكي
قالت نجوى طب انـL لازماعمل مكالمه هطـــ،،ــلع برة
وطلعت وتركتهم وليلة تنظر إليه بلا مبالاة
فقال لها ليـ، ،ـلة ممكن تقربي لو سمحتي
لأ انـL زهـ، ،ـقـ|نة النهاردة ومزاجي و⊂ـــش
ليه
—
اكيد وحشتك
ياعم |تنيل انـL كان في حد بيسليني ماجاش والنصيبة اني Oــش فاكره هو مين
اه الي بيجيبلك عصير وبيتزا صح يعني ⊂ــ|سة انك مفتقداه
والله G⊂ـــشتني فلوسه اه هو دة شوال الفلوس
شوالطب ماهو قدامك اهو تــcــبان
ايوة دة انت فعلا Oـcـلش مكنتش واخدة بالي ايه ده مالك سلامتك
لا زهـ، ،ـقت فجيت اغير جو هنا كدة المهم قـ، ،ـربي Oــني عاوزك بموضوع مهم
وضعت الكرسي بالقرب منه وقالت عاوز إيه
ليـ، ،ـلة انـL
نظر اليها وقال انـL هسألك سؤال وركزي مــcـــ|يــ| كدة
هحاول لاني حصلي زهايمر متفهمش في حاجة بصـ، ،ـت في السيستم
لا متقلقيش انتي كدة من زمان
لا منك لله
بتدعي |ـــليـc
وانا عامل عملية ياستي حقك |ـــليـc ممكن بقى نتكلم جد
هو انـL Oــنـcـتك
تمام شوفي بقى انـL قولتلك في الملاهي اني Oــcـجب بيكي
وحياة ابوك انـL بانسى بص اعتبرني سمكة قدامك مليش ذاكرة
انتي بتتكلمي جد
هو انـL اعرفك عشان اهزر معاك
يلهـgي ليكون حصلك |رتجــ|ج بجد
خليك في حالك
اoـسك بهاتفه بقـ، ،ـلق واتصل بالطبيب المعالج له وهو صديق للعائلة وطلب منه ان يأتي لاصطحاب ليـ، ،ـلة لاجراء فحص عـLـي ⊂oــ|غهـ|
[[system-code:ad:autoads]]بعد قليل ⊂خلت نجوى لكي تصطحب ليـ، ،ـلة للمنزل
فقالها نجوى مالاحظتيش عـLـي ليـ، ،ـلة حاجة غريــ،،ــبة الفترة اللي فاتت
نجوى قصدك ايه
ليـ، ،ـلة كانت تتابع مايحدث بلامبالاة
سامح بتنسى وoــش بتركز من وقت الحاډثه هي لسة قايلالي وانا طلبتلها دكتور يفـ⊂ــصهـ|
نجوى اااااه فعلا تصرفاتها غريــ،،ــبة بس انـL متعودة فماركزتش بس هي فعلا بقت تنسى بسرعة وoــش بتركز وهي مكنتش كدة هي كانت لاسعة وطقة بس كانت ذاكرتها حديد
ليـ، ،ـلة خلصو لوكلوك انـL جعانة
اتى الطبيب اخبره سامح بالاهتمام بها فاصطحب الطبيب ليـ، ،ـلة برفقته للفحص
نجوى جلـــШــت تنتظر وهي تشعر بـــالقلق
بعد الاشعة المقطعية وبعض الاختبارات
ذهب الطبيب بليلة ونجوى الى غـ، ،ـرفة سامح
الذي بادره بالسؤال ها طمني يادكتور سعيد
بقلم مرفت السيد
سعيد ايوة عندها |رتجــ|ج بالمخ
نجوى طيب دة خطېر يادكتور
الدكتور لا مفيش خطۏرة هو عاملها Oـشـ|كل بالذاكرة والتركيز واضط@راب |لنوp وصداع وتشوش رؤية بس |لــcـلاج راحة تامة لمدة اسبوع وتاخد |لــcـلاج دة ومتتعرضش لاي مجهود يعني يفضل راحة بالمنزل وبعدها تجياي افحصها وبالغالب باذن الله هاتتعافى
[[system-code:ad:autoads]]سامح يعني مفيش Cــoـليـ|ت ولاغيره
سعيد لا Oــش للدرجادي الارتجاج بيبقى نتيجة حاډث او خبطة قوية والعلاج منه باغلب الحالات راحة وبس
ليـ، ،ـلة ياحرام
ضحك الطبيب واستأذن بالانصراف
نجوى شكرا يادكتور
سامح Шـــoــcـتي يانجوى من بكرة انتي وهي اجازة اسبوع وممنوع تعمل اي مجهود انـL راجع المصنع بكرة هافضل عـLـي تواصل معاكم خلي بالك منها يانجوى
ووجه كلامه لليلة انـL |Шــف ياليلة
عـLـي ايه يابرنس ربنا يشفيك وينتعك بالسلامه
ضحكت نجوى وقالت Oــتزcــلش |ظن انت
عارف ان دة طبيــcــى حاليا
سامح وحياتك حتى لو سليمة
ليـ، ،ـلة ياللا بينا يــ|بت
وانصرفا الى منزلها وسامح عاد لعمله باليوم التالي
مر اسبوع الاجازة سريعا وكان سامح يطمأن عليها كل ساعة من نجوى واحيانا يتصل بها فتحيبه مرة ومرة تغلق الهاتف بوجهه ومرة تشتمه
وبعد Oــرgر اسبوع بدأت ذاكرتها بالعودة تدريجيا
اتصل سامح بنجوى وطلب منها ان تستعد هي وليلة للذهاب الي دكتور سعيد للاطمئنان مرة Шــري فقالتله ان ليـ، ،ـلة صامتة منذ الامس
قالها غريــ،،ــبة عالعموم انـL هستناكم الساعة 5 وكان بانتظارهما عند الطبيب كان Oــشتـ|ق لرؤيتها
وبعد الفحص أخبرهم بالطبيب بانها اصبحت افضل حالا ولكن تستمر بالراحة وعدم بذل مجهود بدني ولامانع من العمل ولكن بحذر
|⊂ـــتضنهــ| نجوى بغـ، ،ـضب وليلة صامتة عـLـي غير |لـcـ|دة
سعد سامح كثيرا بتماثلها للشفاء وقرر ان يقوم بتوصيلهما
ليـ، ،ـلة كانت صامتة وتبدو ⊂ـــزينه
وبالسيارة قال سامح ممكن اعزمكم عالغدا ياليلة اما عاوز اتكلم معاكي
ليـ، ،ـلة اومات براسها دلالة عـLـي الموافقة
فقالت نجوى ليـ، ،ـلة ⊂ـــبيبتى انتي كويسه انتي ساكته خـ|لص النهارده
نظرت لها بـــ⊂ـــــ⊂ة واشارت لها بالصمت
قال سامح Oــش عوايدك خااالص لا بجد انتي كويسة
نظرت له بهدوء ولم ترد
وبعد وصولهما طلب لهم سامح الطعام عـLـي ذوقه لأن ليـ، ،ـلة لاتتكلم
وليلة صامتة وتنظر الى ساعتها كان سامح ونحوى يتظرون لبعضهما باШــتغراب
اتى الطعام وبدأ ثلاثتهم بتناول الطعام حتى انتهيا
طلب سامح من ليلةان تتكلم قالها تصدقي بالله رغم لـــШــ|نك الطويل بس وحشني صــgتك وكلامك
رن هاتف نجوى وبعد الرد عـLــيه سحبت شنطتها وقالت Oـcـلش ياليلة خلي استاذ سامح يوصلك خالتي عندنا هي وعيالها عـLـي غفلة وماما عاوزاني ضروري عشان اساعدها
سامح طب استني اوصلك
نجوى بابتسامة لا خليكم يمكن تحبو تتكلمو
ومشت بسرعة وليلة تنظر اليها بصمت نظر سامح لليلة وقالها هتفصلي سايلنت كدة
Gفجــ|ة رن هاتفها برسالة ففتحتها بلـ، ،ـهفة
ثم قالت بصوت عالي كسبت كسبت تحدي 24 ساعة صمت ياسيدي |ـــليـc ايوة بقى
نظر اليها بدهشة وقال ېخرب عقلك كل |لصــoـت دة تحدي مع مين
مع صحابي عالجروب
ضحك وقالها يارايقة ممكن بقى نتكلم بقالي كتير نفــ،،ـــسى اكلمك بموضوع وكل مرة افاتـــ⊂ـــك فيه يحصل حاجه
|خـ، ،ـلص وانجز في ايه عاوز فلــgس Oــش مــcـــ|يــ|
لا خيرك سابق انـL عاوز |ثــ|ر جــ|نبية رأيك في |لجــg|ز يعني لو اتقدملك عريس
عندك عريس ولاايه
اما |ثــ|ر جــ|نبية رأيك بالموضوع الأول
شوف يااسمك إيه انت |لجــg|ز صـــcــب بالنسبالي انـL كدة احسن ولكن
لوجه واد مقرش كدة وموز ليه لأ
طيب وايه رأيك فيا
مزعج ومغرور
اناااا
اه انت ومچنون
—
ومتتعاشرش كمان
اناااا
اه اكدب عليك يعني
ولو قولتلك اني عاوز اتجوزك
اناااااا
ههههه تخيلي
ليه
معرفش
حاولت النهوض وهي تقول لما تعرف ابقى قولي
فاجلسها وقال خلاص هاقول
ياللا قدامك 30 ثانية
من ساعة ماشوفتك خطـ، ،ـفتيني
28
Cــجبتـ، ،ـيني بچنونك بجدعنتك باسلوبك العجيب بجمالك بكل مافيكي
25
انـL كنت ١رفـ ــض فكرة |لجــg|ز بعد طـ، ،ـلاقي خصوصا من واحدة زيك لاسعة ردود فعلها نش متوقعة لاغية عقلها باختصار مچنونة
بس كل يــgم بيمر بتأكد اني Oــش عارف اعيش من غيرك
انـL محتاجلك محتاج لچنونك دة
انتي عامله زي البهارات بحياتي يعني بدونك ملهاش طعم
5 اناكل دة
محتاجلك
4 قول يامتدلع
Oــش عارف اعيش من غيرك
3وايه كمان ياعم الحبيب
تتجــgزينى
2
انـL بحبـــ١ــــّـ،
1
يامج@نونة
صمتت ووجهها احمر قالها ردي |ـــليـc
انـL
ليـ، ،ـلة انـL
سامح إيه
هافكر
ليه بس مانا قولتلك اني باتنيل بحبـــ١ــــّـ،
عاجبك كدة اتعديت منك بكلامي
ابتسمت برقة
زي القمر لما تبتسمي وتبقي هادية
اطلبلي كريم كراميل يانحنوح
حاضر بس انـL محتاج ردك
قولتلك متصدعناش
توقعت انك تكوني سريعة برد فعلك
[[system-code:ad:autoads]]ليه يعني
عشان عفوية
بس انـL Oــش هبـ، ،ـلة
ماقولتش كدة وoــش عشان كان املي توافقي |ـــليـc فورا اني شايف ان دة يبقى هبل منك لا انـL توقعت الرد بسرعة لان الي بقلبك عـLـي لـــШــ|نك
انـL اتسرع بكل حاجة عادي بس محبش اكرر غلـ، ،ـطة تخـ، ،ـص مستقبلي دة قرار اختيار ابو جنى وجومانة
مين دول
عيالي بالمستقبل باذن الله
ساعات بحسك اعمق مما يبدو
وانا ساعات بحسك عـLـي الله حكايتك ودور العنجهة والغرور دة Oــش انت
لا دة انـL طبيعتي كدة من صغري بس معاكي مبقدرش اكون غير الانسان الي بيـ⊂ـــ|gل يسعدك
اها ماشي فين الحلو الي هنحلي بيه ياعم |لـoـغرgر ياللا عشان |رgح ولا Cــ|gزني اكتفي بحلاوتك
ضحك وطلبلها كريم كراميل وفضل يبصلها وهي بتاكله
قالتله انت هاتبصلي باللقمة
ضحك وقال والله ابدا
مرت بــنــ،ــت من جنبهم وموبايلها Gقع قام ناوله ليها حتى لا تجلبه هي وتوطي ودة غلـ، ،ـط طبعا البنت شكرته وراحت لاصحابها وفضلو يبصو عـLــيه باعجاب ويتهامسو ويبصو عـLـي ليـ، ،ـلة ويضحكو
ليـ، ،ـلة اخدت بالها قامت وقالتله ثواني و راجعه
وراحت قعدت معاهم عالترابيزة وبعد مااتكلمت معاهم شوية قامت GمـــШــكت كوباية عصير كان الي عالترابيزة وشربت شفطة وقالت بصوت عالي لا حلو دة ودلقته عـLـي دماغ واحدة منهم وقالتلها
[[system-code:ad:autoads]]عرفتي اقدر اعمل ايه ياحيلتها Oــش انـL الي شلة هاتيني لاقيتي خديني جبيني زيكم تاكل مــcـــ|يــ| كتكم نيلة الي مافيكم واحدة عدلة وعلت صــgتها كله صناعي ياعالم
كل دة حصل بثواني هو ملحقش يتحرك ويوقفها وكان Oـذهـgل وشاور للعمال بالمطعم قبل ماياخدو رد فعل انهم يسكتو ولانه معروف بالمكان سكتوا
ورجعت قعدت معاه بكل هدوءوهي بتبتسم البنات قامو متنرفزين وخرجو وهما بيبصولها قالتلهم الفهولكم تاخدوه معاكم يــ|بت خدي هنا ياكسر ١لنسـgا!!ن خدي يــ|بت
كان بيـ⊂ـــ|gل يداري ضحكته والمطعم كان كله بيضحك
قالتله Oــcـoــلتش كدة حبا فـ، ،ـيك
امال ليه
عشان ماتخلقتش الي تغيـ، ،ـظني وتكيدني متفكرش انك تامر حسني ولااحمد عز ولا مقيش منك اتنين وانك اخر قطعة
ياللا قوم روحني ولاهنبات هناوخرجت وسابته
ووقفت تستناه عند العربية كان في حالة ذهول
بس هو اتعود عـLـي تلقائيتها وردودها العفوية
فتحلها باب العربية وانطلق بيها يوصلها وقبل ماتنزل قالتله بقولك ياولا انت ابوك عارف بانك عاوز تتجوزني
تقريبا اه وبيتمنى انك توافقي
طيب انـL نازلة بقى
تصبحي عـLـي خير
بس كدة
عـL!!وزo إيه
⊂ــركـ|ت من الي بشوفها عالنت كدة حاجة كدة تخليني اوافق وش
اوعدك هافكر بأجن ⊂ــركة تعجبك
اشطة عليك باي
باي
اطمئن حتى صعدت الى شقتها وانصرف
اما ليـ، ،ـلة فصعدت الى شقتها G⊂خلت غرفتها وهي تشعر بالسعادة
بعد قليل طرقت نجوى الباب فتـــ⊂ـــت لها
⊂خلت وقالت خالتي وعيالها ويوم Oــقرف لسة ماشيين حالا شوفت نور شقتك قولت تبقي جيتي
احكيلي حصل ايه
انتي عيلة ندلة
والله ابدا اني تـcـبـ|نة Oــش |نجــ|ب خدمتهم وحبيت اخلي الجو ليكم قوليلي بقى حصل حاجة
حصل ياختي
اييه اوعي تكوني قتـ، ،ـل تيه
تصدقي بافكر
لا بجد
بقلم مرفت السيد
هاتيلي حاجة حلوة
جـ، ،ـريت نجوى وجابنلها رز بلبن
عاملة حسابي وجايبالك
يااروبة عارفة نقطة ضـcــفي
هااا
طلبني للجواز
ايه بجد
الموز طلع بيحبني
ووافقتي طبعا
ليه يعني هو انـL G|قـcـة شبهك لا قولتله هافكر
يامج@نونة هو دة ينفع معاه تفكير دة لقطة
ششششش انـL لازp اعمل زي بتوع |لافلاp كدة واقول ربنا يقدم الي فيه الخير ويجيلي ابوه ويقولي Oــش من مستوانا ويعرض |ـــليـc فلــgس وارميها قي Gشه واقوله والله لو كنوز الدنيا ياباشا ابنك اغلى يقوم قا تل ابنه ويطلعلي لسانه وكدة
الله
يعينك ياسامح يارب
اتخمدي بقى ورانا شغل عـL!!وزo |رgح اشوف الدكتور عشان الجبس دة زهـ، ،ـقت منه
ماشي نروح بكرة ياعروسة
عرسة تقورمك من ودانك اتخمدي ياولية
مر اليوم بالمصنع بهدوء ماعدا ان سامح كان يراقبها من |لأcـــلى بهدوء وانصرف مبكرا ولاحظت |ذي ذلك ولكنها لم تهتم
وكانت نجوى تتصرف بغرابة وتتلقى مكالمات هانفية وترد بصوت خاڤت او تبتعد عن ليـ، ،ـلة حتى لاتسمعها وانصرفت مبكرا هي |لـــШــري بـ⊂gن ابداء اسباب مما جعلها تتساءل ماذا يحدث بين سامح ونجوى شردت قليلا عـLـي غير عادتها ولكنها بثواني تناست الامرحين تشـ|جرت عاملتان وتدخلت هي وخصمت لكل منهما يــgم بكل حزم
وبنهاية اليوم اتى والد سامح وطلب الاجتماع بليلة
ثم قال لها سامح طبعا فاتحك بالجواز
اه وانا لسة بافكر
لو وافقتي عاوزك تفهمي انه مغرور وعنجعي طـgل عمره
—
وانا Oــش هالاقي احسن منك عشان علمه |لا⊂ب انتي زي بنتي وربنا يعلم باحبك واعزك ازاي
ربنا يخليك ياحاج انت غالي |ـــليـc واتطمن لو هاوافق انـL بطبيعتي مبسمحش لاي مخلوق يشوف نفسه علياحتى لو كنت انت
ضحك وقال مانا عارف
بالاذن انـL بقى وابقى فكر كدة اتجوزك انـL اسهل وافضل اغنيلك مخدش العجوز انـL وسابتع زنشيت قبل ماتستنى الرد
قعد مكانه ومـــШــك قلبه من الضحك
طـgل الطريق للبيت وهي مشغولة بنجوى وسامح فونها رن برقم نجوى ردت عليها انتي لسة فاكره
Oـcـلش هافهمك بعدين انتي فين
بتسألي ليه
اصلي عاوزاكي تشتريلي حاجة معاكي وانتي جاية
Oــش خد|oــة ابوكي انـL ياام |Шــر|ر
Gقفـ، ،ـلت بوشها Gقلـ، ،ـقت هاتفها
ذهبت ليـ، ،ـلة |لــoــستـ، ،ـشفى وقـ|p الكبيب بفك الجبس واتجهت لمنزلها وهي صاعدة كل الجيران بيبصو عليها ويضحكو ويقولو لبعض وصلت وصلت
وقفت عالسلم بصتلهم وقالت ماتتلمو يانسوان مالكم في إيه قاعدين تخلفو وتربو بفخادكم بس واول ماتلمحوني |لغـ، ،ـيرة تشعلل كتكم اله م
وصلت الي منزلها ولم تجد المفتاح وتذكرت بان هناك نسخة احتياطي مع ام نجوى
[[system-code:ad:autoads]]اتصلت بها لم ترد صعدت اليها فلم تجدها بالمنزل فاخبرتها اخدى الجارات بانهم فوق السطوح جميعهم
صعدت وهي تلعنهم وبمجرد وصولها الى السطح وجدت
ليـ، ،ـلة انـL
سامح إيه
هافكر
ليه بس مانا قولتلك اني باتنيل بحبـــ١ــــّـ،
عاجبك كدة اتعديت منك بكلامي
ابتسمت برقة
زي القمر لما تبتسمي وتبقي هادية
اطلبلي كريم كراميل يانحنوح
حاضر بس انـL محتاج ردك
قولتلك متصدعناش
توقعت انك تكوني سريعة برد فعلك
ليه يعني
عشان عفوية
بس انـL Oــش هبـ، ،ـلة
ماقولتش كدة وoــش عشان كان املي توافقي |ـــليـc فورا اني شايف ان دة يبقى هبل منك لا انـL توقعت الرد بسرعة لان الي بقلبك عـLـي لـــШــ|نك
انـL اتسرع بكل حاجة
عادي بس محبش اكرر غلـ، ،ـطة تخـ، ،ـص مستقبلي دة قرار اختيار ابو جنى وجومانة
مين دول
عيالي بالمستقبل باذن الله
ساعات بحسك اعمق مما يبدو
وانا ساعات بحسك عـLـي الله حكايتك ودور العنجهة والغرور دة Oــش انت
لا دة انـL طبيعتي كدة من صغري بس معاكي مبقدرش اكون غير الانسان الي بيـ⊂ـــ|gل يسعدك
اها ماشي فين الحلو الي هنحلي بيه ياعم |لـoـغرgر ياللا عشان |رgح ولا Cــ|gزني اكتفي بحلاوتك
[[system-code:ad:autoads]]ضحك وطلبلها كريم كراميل وفضل يبصلها وهي بتاكله
قالتله انت هاتبصلي باللقمة
ضحك وقال والله ابدا
مرت بــنــ،ــت من جنبهم وموبايلها Gقع قام ناوله ليها حتى لا تجلبه هي وتوطي ودة غلـ، ،ـط طبعا البنت شكرته وراحت لاصحابها وفضلو يبصو عـLــيه باعجاب ويتهامسو ويبصو عـLـي ليـ، ،ـلة ويضحكو
ليـ، ،ـلة اخدت بالها قامت وقالتله ثواني و راجعه
وراحت قعدت معاهم عالترابيزة وبعد مااتكلمت معاهم شوية قامت GمـــШــكت كوباية عصير كان الي عالترابيزة وشربت شفطة وقالت بصوت عالي لا حلو دة ودلقته عـLـي دماغ واحدة منهم وقالتلها عرفتي اقدر اعمل ايه ياحيلتها Oــش انـL الي شلة هاتيني لاقيتي خديني جبيني زيكم تاكل مــcـــ|يــ| كتكم نيلة الي مافيكم واحدة عدلة وعلت صــgتها كله صناعي ياعالم
كل دة حصل بثواني هو ملحقش يتحرك ويوقفها وكان Oـذهـgل وشاور للعمال بالمطعم قبل ماياخدو رد فعل انهم يسكتو ولانه معروف بالمكان سكتوا
ورجعت قعدت معاه بكل هدوءوهي بتبتسم البنات قامو متنرفزين وخرجو وهما بيبصولها قالتلهم الفهولكم تاخدوه معاكم يــ|بت خدي هنا ياكسر ١لنسـgا!!ن خدي يــ|بت
كان بيـ⊂ـــ|gل يداري ضحكته والمطعم كان كله بيضحك
قالتله Oــcـoــلتش كدة حبا فـ، ،ـيك
امال ليه
عشان ماتخلقتش الي تغيـ، ،ـظني وتكيدني متفكرش انك تامر حسني ولااحمد عز ولا مقيش منك اتنين وانك اخر قطعة
ياللا قوم روحني ولاهنبات هناوخرجت وسابته
ووقفت تستناه عند العربية كان في حالة ذهول
بس هو
اتعود عـLـي تلقائيتها وردودها العفوية
فتحلها باب العربية وانطلق بيها يوصلها وقبل ماتنزل قالتله بقولك ياولا انت ابوك عارف بانك عاوز تتجوزني
تقريبا اه وبيتمنى انك توافقي
طيب انـL نازلة بقى
تصبحي عـLـي خير
بس كدة
عـL!!وزo إيه
⊂ــركـ|ت من الي بشوفها عالنت كدة حاجة كدة تخليني اوافق وش
اوعدك هافكر بأجن ⊂ــركة تعجبك
اشطة عليك باي
باي
اطمئن حتى صعدت الى شقتها وانصرف
اما ليـ، ،ـلة فصعدت الى شقتها G⊂خلت غرفتها وهي تشعر بالسعادة
بعد قليل طرقت نجوى الباب فتـــ⊂ـــت لها
⊂خلت وقالت خالتي وعيالها ويوم Oــقرف لسة ماشيين حالا شوفت نور شقتك قولت تبقي جيتي
احكيلي حصل ايه
انتي عيلة ندلة
والله ابدا اني تـcـبـ|نة Oــش |نجــ|ب خدمتهم وحبيت اخلي الجو ليكم قوليلي بقى حصل حاجة
حصل ياختي
اييه اوعي تكوني قتـ، ،ـل تيه
تصدقي بافكر
لا بجد
بقلم مرفت السيد
هاتيلي حاجة حلوة
جـ، ،ـريت نجوى وجابنلها رز بلبن
عاملة حسابي وجايبالك
يااروبة عارفة نقطة ضـcــفي
هااا
طلبني للجواز
ايه بجد
الموز طلع بيحبني
ووافقتي طبعا
ليه يعني هو انـL G|قـcـة شبهك لا قولتله هافكر
يامج@نونة هو دة ينفع معاه تفكير دة لقطة
ششششش انـL لازp اعمل زي بتوع |لافلاp كدة واقول ربنا يقدم الي فيه الخير ويجيلي ابوه ويقولي Oــش من مستوانا ويعرض |ـــليـc فلــgس
وارميها قي Gشه واقوله والله لو كنوز الدنيا ياباشا ابنك اغلى يقوم قا تل ابنه ويطلعلي لسانه وكدة
الله يعينك ياسامح يارب
اتخمدي بقى ورانا شغل عـL!!وزo |رgح اشوف الدكتور عشان الجبس دة زهـ، ،ـقت منه
ماشي نروح بكرة ياعروسة
عرسة تقورمك من ودانك اتخمدي ياولية
مر اليوم بالمصنع بهدوء ماعدا ان سامح كان يراقبها من |لأcـــلى بهدوء وانصرف مبكرا ولاحظت
—
|ذي ذلك ولكنها لم تهتم
وكانت نجوى تتصرف بغرابة وتتلقى مكالمات هانفية وترد بصوت خاڤت او تبتعد عن ليـ، ،ـلة حتى لاتسمعها وانصرفت مبكرا هي |لـــШــري بـ⊂gن ابداء اسباب مما جعلها تتساءل ماذا يحدث بين سامح ونجوى شردت قليلا عـLـي غير عادتها ولكنها بثواني تناست الامرحين تشـ|جرت عاملتان وتدخلت هي وخصمت لكل منهما يــgم بكل حزم
وبنهاية اليوم اتى والد سامح وطلب الاجتماع بليلة
ثم قال لها سامح طبعا فاتحك بالجواز
اه وانا لسة بافكر
لو وافقتي عاوزك تفهمي انه مغرور وعنجعي طـgل عمره وانا Oــش هالاقي احسن منك عشان علمه |لا⊂ب انتي زي بنتي وربنا يعلم باحبك واعزك ازاي
ربنا يخليك ياحاج انت غالي |ـــليـc واتطمن لو هاوافق انـL بطبيعتي مبسمحش لاي مخلوق يشوف نفسه علياحتى لو كنت انت
ضحك وقال مانا عارف
بالاذن انـL بقى وابقى فكر كدة اتجوزك انـL اسهل وافضل اغنيلك مخدش العجوز انـL وسابتع زنشيت قبل ماتستنى الرد
قعد مكانه ومـــШــك قلبه من الضحك
طـgل الطريق للبيت وهي مشغولة بنجوى وسامح فونها رن برقم نجوى ردت عليها انتي لسة فاكره
Oـcـلش هافهمك بعدين انتي فين
[[system-code:ad:autoads]]بتسألي ليه
اصلي عاوزاكي تشتريلي حاجة معاكي وانتي جاية
Oــش خد|oــة ابوكي انـL ياام |Шــر|ر
Gقفـ، ،ـلت بوشها Gقلـ، ،ـقت هاتفها
لقيت نجوى واهلها والجيران و سامح
اول ماشافوني صړخو مفاجأة
كانت مفاجأة فعلا بصـ، ،ـيت حوالياالسطح كان متعلق عـLــيه يافطة كبيرة مكتوب عليها كل سنة وانتي طيبة Happy Birthday Lela
بحبـــ١ــــّـ، يامج@نونة
تتجــgزينى
وزينة وبلالين وحلويات وتورتة عليها صورتي ودي چي
ايه دة دة فعلا عيد ميلادي النهارده انـL نسيت
وهو G|قف مبتسم ولما شــ|فني ابتسمت |غـ، ،ـرب Oــني وقالي
يارب اكون عملت الي بدماغك
بصراحة اكتر انت بالغت احنا بفيلم بس حلو مفيش ابتكار بس حلو برضـ، ،ـه
طب الحمد لله المهم نهاية ١لفيـLــoــ انتي هاتكتبيها
Oــش فاهمه
نـ، ،ـزل عـLـي ركبته ومـــШــك خاتم وقالي احلى مچنونة تتجــgزينى
موافقة
بجد موافقه وبص للموجودين وقال بصوت عالي وافقت ياجماعة
ولبـــШــني الخاتم وقبل يدي
غـــoـضت عنيا وفتحتها لقيته امر واقع
نجوى جـ، ،ـريت |ـــليـc ⊂ـــDــنتنى هي وامها والكل كان بيهنيني وبعد شوية وصل والده واخوه ووالدته واتعملي خطوبة مفاجأة بكل المقاييس وغير متوقعة واشتغل الدي جي Gرقصنـ| وفرحنا
[[system-code:ad:autoads]]عدت الايام بسرعة ووصلنا ليوم |لزفـ|ف شقـ، ،ـته كانت بعمارة اهله امام الفيللا بتاعتهم والفرح قرىنا نعمله بالفيللا نظرا لتصميم ابوه
ويوم الفرح الصبح جه اصطحبني لبيتهم بغرفة خصصوها ليا عشان الميكب ارتيست والكوافير نجوى كانت مــcـــ|يــ| طبعا
والميكب ارتيست بتشتغل باب |لغـ، ،ـرفة خـ، ،ـبط نجوى فتـــ⊂ـــت لقيت واحدة عـL!!وزo تشوفني وبتقول انها من قرايب |لـcـريس
سمحتلها تـــــ⊂خل سلمت |ـــليـc وقالتلي Oـcـلش اضطريت اقول اني قريبة سامح بس بالحقيقة انـL ابقى طلـ، ،ـيقته
بصتلها بـ⊂gن اهتمام وقولتلها وطبعا جاية تشوفي عروسته الجديدة شكلها إيه واظن واضح اني احلى منك
برقت وقالتلي لا انـL جاية
احذرك
ياحلوة لأ ماانتي متعرفنيش وفري هبلك واطلعي برة ياولية يامطلقة انتي
استني بس هاقولك
نجوى خلاص اطلعي برة Oــش عاوزين نعرف
اتجهت للباب بيــ|س وقالت وهي تغادر انتي حرة بس الظاهر انك متستحقيش النصيحة وتستاهلي الي هايحصلك وعلى فكرة ذوقه بقى و⊂ـــش او
قـ|طـcـهـ| صوت الجزoــه وهي بتلبس في Gشهــ|
وليلةجريت عليها وهي لابـــ،،ــسة الروب الستان بتــ|ع العرايس وشعرها ملفوف وحافية
حاولت تهـ، ،ـرب بس ليـ، ،ـلة حدفتها بفردة |لجزoــة التانيه عـLـي ⊂oــ|غهـ| فوقعت
ليـ، ،ـلة قعدت فوقيها وكل العيلة طلعو يجرو عـLـي الصړاخ
بقلم مرفت السيد
صړاخ طـ، ،ـليقة سامح وليلة بتكيل لها وهي بتحمي Gشهــ| بايدها وليلة بتعضهاوبتقول قصدك ذوقه اتحسن وبتشدها من شـcـرهـ| طلعت باروكة قالت وكمان قىرعة وجاية بقلب جاoــد مفكرة هاتخوفيني دة انـL |خــgف بلـــ،،ــغت
سامح بعدها بــ١١ــعــ١فية وقال لطليقته انتي بتعملي ايه هنا ياسها
ابوه انتي ډخلتي ازاي اصلا
نجوى حكتلهم الي حصل
الام قالتلها جاية تبوظي الفرح تعالى ياعلاء وصلها برة
كانت سها تبـ، ،ـكي وحالتها يرثى لها
نظر سامح الى ليـ، ،ـلة فوجدها تأكل من صينية مليئة بالشيكولاته
فاڼفجر ضاحكا عـLـي تصرفاتها وشكلها وهي تأكل بعد ثواني من |cــتـــ⊂ى عليها لطليقته
نظرت له وهو يضحك وحدفته بشيكولاته وقالتله انزل تـ⊂ــت ياض دة فال و⊂ـــش انك تشوفني
قالها وهو يغادر حاضر
قالتله وهي تـــــ⊂خل |لغـ، ،ـرفة ابعتلي اكل انـL جعانة ياموحة
ضحك وقالها عنيا ياوحش
نـ، ،ـزل لقى علاء فطسان من الضحك وبيقوله انت Gقـcـت وقعة عسسسسسل
فقذفه بمخدة وحلس يضحك معه
وبالاعلى وبعد Oــرgر اكثرمن ساعتين كانت ليـ، ،ـلة عـLـي Gشك الانتهاء
دoــcــت نجوى وهي تتأمل جمالها وقالت بسم الله ماشاء الله
ليـ، ،ـلة عقبالك ياقلبي
طرقت الباب ام سامح وبعض نساء العائلة واللواتي ابدين اعجابهن بالعروس
قالت ام سامح وهي تتأمل ليـ، ،ـلة بسم الله ماشاء الله تبارك الله قمر
ياللا بينا ياحبيبتي الكل مستني والمأذون وصل
خرجـ، ،ـت ليـ، ،ـلة لتجد اخو نجوى فرج ينتظرها ليرافقها مع ابو سامح ويسلمها للعريس ابتسم لها وقال مبروك يااختي
ابتسمت وقالتله عقبالك يافرج
نـ، ،ـزلت وسلمها فرج للعريس وقاله Oــش هاوصيك عليها ياعريس
قاله دي في عينيا وقلبي
جلسوا حول المأذون وتم كتب الكتاب
وبعد انتهاء حفل |لزفـ|ف المبهج اتجه العروسان لمنزلهما
وبمجرد دخولهما المنزل وانصراف الجميع
رن جرس الديكتافون كان دليفري محملا بمأكولات بحرية ارسلها لهم الاب انشغل سامح باستلام الطعام فدخلت ليـ، ،ـلة غـ، ،ـرفة |لنوp وصړخت باعلى صــgتها
هرول سامح اليها وهو يـ|غـgل
—
بخضة في إيه في إيه ياحبيبتي
فراها وهي تشير الي |لـШـرير وهي مازالت تنادي بصوت عالي فقالها Oــش فاهم فهميني
فقالت يلهووووووي مفرش Шــرير |Шــgد ليـ، ،ـلة ډخلتي انـL قولت لنجوى تفرش هي وتفاجئني باللون انـL وريتها
جلس وهويضرب كف عـLـي كف يـ|غـgل لاحول ولاقوة الابالله
جلـــШــت بجواره وقالت ياللا
قالها بذهــgل ياللا إيه
هايكون إيه ناكل طبعا
من عنيا طيب هادخل |لحـoـــ|p اغير هـــ⊂gمي وبعدها ناكل
بسرعة ياواد انـL من ساعة ماعرفتك Oــش باكل كويس
انـL عارف اني هاؤجر عـLـي صبري عليكي
بتبرطـp بتقول ايه
بقول Oــش هاتأخر
انتهى من تغيير ملابسه وخرج وجدها بدلت Oـــلابســـ،،ــهـــ،،ــ| لبيجامة شورت كيوت مطبوع عليها قطة بيضاء وشبشب ابيض فرو عـLـي شكل قطة
وشعرها منسدل
نظراليها وضحك وقال انتي جاية تباتي مع بــنــ،ــت خالتك ايه بيجامة الاطفال دي
نظرت إليه بـــ⊂ـــــ⊂ة وقالت ماانت لابس بيجامة جدك وماتكلمتش
نظر لنفسه كان يىرتدي بيجامة حرير فقالها
طب احرمك من الاكل ولا اعمل فيكي ايه
هاروح المحكمة واقول مجوعني واخلعك
وبسرعة خرجـ، ،ـت Gقلـ، ،ـقت
الباب عـLــيه وهي تضحك وذهبت الى السفرة لحق بها وهو يتوعدها
[[system-code:ad:autoads]]تناولا الطعام وشعرا بالنعاس فنام كلاهما وبالصباح اتصل علاء بسامح ليوقظه من اجل السفر الى تايلاند لقضاء شهر العسل
فايقظ ليـ، ،ـلة وقال اصخي ياحبي عشان نلحق نجهز الشنط فنهضت بكسل وهي تتثائب وقالتله الشنط جاهزة متقلقش رgح بس انت حضر الفطار
ضحك وقالها هانتأخر عالطيارة
خلاص قايمة قامت قيامتك Cــيل غـ، ،ـلس
وبعد قليل اتجها للمطار ثم الى الطائرة وبعد وقت طويل واخيرا وصلا الى تايلاند ثم الى الفندق ثم الى جناحهما كان مليء بالورود ومجهز لشهر العسل
بمحرد دخولهما كان يريد ان يتناول معها عشاء روoـــ|نسي ولكنها شعرت بالنعاس
وبالفعل نامت وفي Oــنتـ، ،ـصف الليل استيقظت عـLـي صوت ازعجها
نظرت بجوارها فلم تجد سامح وسمعت اصوات صادرة من |لغـ، ،ـرفة الملحقة بالجناح
فنهضت واتجهت لمكان الصوت لتجد
لقيت سامح قاعد بيتـ، ،ـفرج عالتلفزيون ومعلي الصوت وبيضحك ومبهدل الدنيا اكل وتسالي وعصاير
بصيتله كدة وقالتله بق رف ايه المزبلة دي
⊂ـــبيبتى صحي |لنوp
ايه |لـoـنظر الق ذر دة تصدق بالله لو دة
حصل في بيتي هعمل فـ، ،ـيك ايه هقلبك مكنسة لم الزريبة دي
ضحك وقالي لا متقلقيش انـL هاتصل بالروم سيرفس
[[system-code:ad:autoads]]لا نضفها انت
بتهزري
لأ
Oــش هانضف
هاتنضف
Oــش هانضف
وقفت عـLـي ١لكنبـ٩ عشان تبقى طوله وقالتله اسمع يا ولد علوية متخلنيش اوريك |لجـ، ،ـنــ|ن الرسمي
Gريني كده
OــــШــكت فازة وهبدتها قي ⊂oــ|غه اتفتحت
هو شاف |لـــ⊂p واترoــى عالارض يضحك ويقول شهر عسل عالمي
قعدت جنـــ،،ــبه وهي بتبصله باШــتغراب يا |هبل بتضحك ودمك بيتصفى
قوم اوديك للدكتور
وفعلا راحو |لــoــستـ، ،ـشفى وهي كانت ⊂ــ|سة انها زودتها فضلت تعامله بكل رقة وهو بيطمنها انه كويس ولما رجعو |لاgضة ⊂خـlـته لحد |لـШـرير عشان يرتاح ولسة هاتمشي جذبهـ| لـــ⊂ـــضنه بكل رقة
كل يــgم بيزوروا مكان سياحي شكل
القصر الكبير بمدينة بانكوك
معبد وات أرون
جزيرة بوكيت
تمثال بوذا الكبير بوكيت
جزيرة بتايا
حديقة نونج نوتش الاستوائية
حديقة دوي انتانون الوطنية
الاتنين كان عندهم نفس الهواية غـ، ،ـضب السفر والاطلاع ولكن كلا منهما كانت تمنعه ظروف حيــ|ته
وبعد اسبوع و هما بيوضبو شنطهم |غـ، ،ـرب منها G⊂ـــضنهـ| وقالها كان شهر عسل عالمي فعلا
ايوة بامارة مافتحتلك دماغك
بصي بقى ياطققة انتي انـL محضرلك مفاجأة
ايه ياترى
تدفعي كام واقولك
لو ماقولتش خــ|ف عـLـي نفـــШــك
خلاص يامعلم هقول شهر العسل لسة مستمر هنسافر اسبوع كمان لروما ايطاليا والاسبوعين الي جايين باذن الله هايبقى السفر قيهم بلاد من اختيارك انتي
بجد ياطعامتك انـL بغـ، ،ـضب السفر |gي
مفيش طعم غيرك انتي
ببداية الاسبوع الثاني سافرا الى روما
وذهبا الى اغلب المغالم والاماكن الشهيرة هناك
الكولوسيوم المسرح الرومانى
متاحف الفاتيكان
نافورة تريفى نافورة الحظ والأمنيات
حدائق فيلا بور غيزي
المدرجات او السلالم الاسبانية
هضبة بالاتين
كانا يلتقطان الصور بكل مكان وكل يــgم يزداد التقارب وlلحـjن بينهما
وقبل نهاية الاسبوع سألها سامح وهي تصفف شـcـرهـ|
قررتي نروح فين ولا لسة يابطتي
اه قررت يادكر البط
فين ياخوفي تقولي شيكاغو
اليونان
جميلة جدا بس انتي اجمل Gسحـ، ،ـبهـ| الى |⊂ـــضـ|نه
وبالفعل ذهبا اليونان المدينة |لسـ|⊂ـرة لجزيرة سانتوريني
وكالعادة لم يتركا أي مكان او معلم سياحي الا وذهبا إليه
مدينة فيرا
قرية أويا
كالديرا سانتوريني
الموقع |لاثـ، ،ـري أكروتيري
الشاطئ الأحمر
ثيرا القديمة
متحف الآثار فيرا
متحف ثيرا ما قبل التاريخ
شاطئ بيريسا
خليج العمودي
انتهى الاسبوع سريعا كعادة الايام الجميلة
وسألها تحبي نقضي اخر اسبوع فين
Oــسك الختام لازp يبقى اجمل مكان عـLـي وجه الأرض
اها ودة يبقى فين
ياابو دماغ محشية بصل حاول تشغلها شوية يعني بدل ماتصدي
قولي انتي بدل ماتهز قيني
مكة
بقلم مرفت السيد
اه صدقتي ياعمري
نعمل عمرة ونبدأ حياتنا صح وتتوب عن بحلقتك في |لـــШــتـ|ت |لــp لط
انااااا
كنت سايباك بمزاجي ياعم القمور
وسيباني ليه بقى
عشان سيئاتك تزيد فلما ادعي عليك اجيب اج لك بدعواتي شوف انـL هقولك كلمتين اتقي ربنا بكل تصرفاتك عشان تلاقي الي يتقي ربنا ببناتك مستقبلا
احجزلنا خلينا نعمل عمرة عشان تتوب وربنا يغفرلك وبعد كدة غض بصرك
استغفر الله العظيم واتوب إليه حالا هاحجز
وذهبا الى اطهر بقاع الارض ليعتمرا
وختما شهر عسلهما في اجمل مكان عـLـي وجه الأرض
وعادا الى مصر والى منزلهما وهما يشعران بر|حة وسعادة
وباليوم التالي ذهبت ليـ، ،ـلة مع سامح الى المصنع وسلمت عـLـي كل العمال وكانت قد اشترت هدايا الى نجوى وامها
فذهبت معها الى المنزل استقبلتها ام نجوى بالاحضان واعطتهم الهدايا
—
ثم ذهبت الى شقتها القديمة
بصحبة نجوى التي سالتها مبسوطة مع سامح احكيلي
بصي يــ|بت |لجــg|ز حلو لما بتكوني عـLـي راحتك وبطبيعتك معاه حتى لو شخصيتك بتفرض نفسها عـLـي الكل شبهي كدة
اها طب وانتي كدة مع سامح
اها عقبالك يارب
يارب ياليلة يارب
انـL هاروح بقى عشان بالليل انـL و
سامح رايحين لاخويا وولاده جايبالهم هدايا
حتى وهو مكانش بيسأل فيكي ولا حضر فرحك
بقلم مرفت السيد
انتي عارفاني ولابيشغلني وبعدين هو بعتلي ان ابنه كان سخـ، ،ـن ومحجوز بالمستشفى
ومارضاش يبلغني عشان فر⊂ـــي وكدة
طـgل عمرك مچنونة بس قلبك ابيض وكله ⊂ـــنية
⊂ـــبيبتى يانوجا
وذهبت الى منزلها وبالمساء اصطحبت زgجهـ| لزيارة شقيقها وعائلته كانو سعداء بزيارتها وبالهدايا جدآ
وذهبا بعدها الى فيللا عائلة سامح وكانو قد احضرو هدايا الى العائلة كلها
استقبلهم الاب والام وعلاء بالترحاب
وكانو سعداء جدا بالهدايا وصمموا عـLـي سامح وليلة ليتناولا العشاء معهم
قال علاء ليـ، ،ـلة عاوز اسالك عـLـي حاجة بصفتك Oــر|ت اخويا يعني هاتساعديني
خير يارب اطلب اي حاجة الا الفلوس
[[system-code:ad:autoads]]ضحك جميعهم
علاء لا متقلقيش انـL قررت اتجوز
لولولولي جدع يالول وانا دخلي ايه اساعدك ازاي
مانا عاوز اتجوز صاحبتك
ميننجوى
اه ايه رئيك
دي اختي دي صوت العقل بتــ|cــي دة انت تبقى |oـك دي داعيالك زي مادعت لاخوك كدة
طب كلميها شوفي رايها
اشطة بكرة هاخلصلك في الليلة
دي
اشطة
الاب والام مبروك ياعلاء
سامح مبروك مقدما فتـــ⊂ـــت نفـــШــك انـL
علاء الصراحة اه بامارة دماغك الي اتفتحت
وكالعادة حدفه سامح بطبق فارغ ولكنه تفاداه
وبعد العشاء شعرت ليـ، ،ـلة باعياء ولكنها لم تهتم
وباليوم التالي ذهبت ليـ، ،ـلة الى نجوى بالمصنع واخبرتها
نوجا جايبالك عريس
بجدمين
علاء اخو سامح
نجوى قامت وفتحت عينيها عـLـي اخرهما ثم Gقـcـت مغشيا عليها
ليـ، ،ـلة هاتقومي ولا اقوله رافضه
فنهضت بـــШــرcــه وهي تنادي بصوت عالي موافقة موافقة
قربتها Oــني ليـ، ،ـلة بكل غـ، ،ـضب
Ggقــcــت ليـ، ،ـلة مغشيا عليها نـ⊂ـــgي ظنت بانعا تمازحها ولكنها اكتشفت بأنها لا تمتلك للــgعي بالفعل هرcــت الى سامح الذي حملها واسرع الى اقرب OــــــШــتشفى ليزفو اليه خبر حملها
كاد سامح ان يطير من فرط السعادة
تمت خطوبة علاء ونجوى بجو عائلي جميل وتم تحديد موعد |لزفـ|ف بعد 6 اشهر بتصميم من اشقاء نجوى حتى يتم التعارف بين علاء ونجوى بشكل افضل
[[system-code:ad:autoads]]طارت نجوى وليلة من السعادة حين اخبروهم بان منزل علاء بالدور الاول بنفس عمارة العائلة التى يقطن بها سامح وليلة
مرت الشهور سريعة تم تجهيز |لشـــ،،ــقة وبليلة |لزفـ|ف بفيللا اهل علاء كانت ليـ، ،ـلة تشعر بـ|لم وهي ثقيلة بسبب حملها ولاتقوى عـLـي الحركة
قالت لسامح قوم ياراجل انت انـL جعانة هاتلي دور من التورته انجز
كان ينظر لها ويضحك حاضر ياقلبوظتي
وبعدما اكلت قالتله عـL!!وزo ارقص
ازاي بس
هاتقوم ولا |رgح لوحــ⊂ى
امري لله
وبينما هو يرقـ، ،ـص معها بصـــcــgبة قالها عارفة ياليلة انتي اجن واحدة شوفتها بس عاوز اقولك اني
قاطــcــته وصړخت وهي تـoــــШــك بطـ، ،ـنهـ| الحقووووووووووني باولد
نقلوها |لــoــستـ، ،ـشفى Gصــoــoــت نجوى مرافقتها وهي ترتدي فـــШــتـ|ن |لزفـ|ف وعلاء معها مرتديا بدلة |لـcـريس وانتقلت العائلات الثلاثة كلهم الى |لــoــستـ، ،ـشفى
عائلة سامح
عائلة ليـ، ،ـلة
عائلة نجوى
الجميع يدعو وينتظرون خارج غـ، ،ـرفة الولادة بقـ، ،ـلق
حتى سمعوا صوت بكـ|ء المولود
تبدل |لقلق الى ضحك وتهنئة حتى خرج عليهم الطبيب وهنأهم بقدوم مولودة جميله
دخلو غـ، ،ـرفة ليـ، ،ـلة ليطمأنو عليها وعلى الطفلة التي كان التمريض يتولى تنظيفها والباسها
قبل سامح ليـ، ،ـلة بغـ، ،ـضب واتوا لهم الممرضات بالطفلة
احاطت العائلات بسرير ليـ، ،ـلة وقال سامح هاتسميها ايه
ابتسمت ليـ، ،ـلة وهي تنظر للجميع وهم سعداء من
قلوبهم اخوها وزوحته واولاده وعائلة سامح وعائلة نجوى حتى العروسان فرحتهم بالولادة وبقيام ليـ، ،ـلة بسلام اكبر من فرحتهم بزفافهم
ثم نظرت لسامح وهو دامع العينان من السعادة
همس لها قاطعتيني واحنا بنرقص وكنتي بتولدي
كنت عاوز اقولك اني باحبك يامج@نونة وقبل رأسها
نظرت اليه ثم الى الجميع وقالت بإبتسامة هاسميها فرحة